کانون ارزیابی
بازدید 2992
تیم تولید محتوا 505 روز پیش
بدون دیدگاه

کانون ارزیابی چیست و چه کمکی به سازمان‌ها می‌کند؟

با کانون‌ ارزیابی بیشتر آشنا شویم

فرایند ارزیابی شامل چند مرحله از جمله شبیه سازی موقعیت‌های کاری،‌ مصاحبه و تست‌های روانشناسی است که با هدف ارزیابی رفتار، برخورد و توانایی‌های متقاضی انجام می‌شود.

کانون ارزیابی در صنایع مختلف از مراکز تجاری گرفته تا نهادهای دولتی، ارتشی،‌ آموزشی و دفاعی به کار گرفته می‌شوند تا بهترین انتخاب برای فرصت‌های شغلی مختلف در زمینه‌های مدیریتی،‌ فنی،‌ فروش انجام پذیرد. روند استفاده از کانون‌های ارزیابی به سرعت در حال گسترش است، چرا که سازمان‌ها استخدام و ترفیع را به عنوان سرمایه‌گذاری در زمینه منابع انسانی در نظر می‌گیرند و تمایل دارند که بهترین نتیجه را از این سرمایه‌گذاری به دست آورند.

کانون ارزیابی

فرایند ارزیابی با مصاحبه شروع می‌شود. از متقاضی خواسته می‌شود تا با انجام تمریناتی، مهارت‌های خود را نشان دهد و سپس بر‌اساس عمکرد متقاضی فرایند ارزیابی با نتیجه‌گیری در مورد مناسب بودن فرد خاتمه می‌یابد.

توانایی اجرایی متقاضی، واکنش او در موقعیت‌های مختلف و مهارت وی در برقراری ارتباط از اهم مواردی است که در کانون ارزیابی بررسی می‌شوند.

چه کسانی باید به کانون ارزیابی مراجعه کنند

در تحقیقاتی که به اخیرا مجله Employment Review انجام داده است، از هر ۱۰ کارفرمایی که از کانون‌های ارزیابی استفاده می‌کنند بیش از ۹ نفر باور دارند که این مراکز بسیار موثر یا نسبتا موثر هستند. همچنین، بیش از نیمی از این کارفرمایان هزینه‌های کانون ارزیابی را قابل توجیه می‌داند. در این نظرسنجی، شرکت‌های خدماتی خصوصی و بخش‌های دولتی اشتیاق بیشتری برای استفاده از کانون‌های ارزیابی نشان دادند. در نهایت، بیش از ۶۰ درصد کارفرمایان استفاده از کانون ارزیابی را بخشی از برنامه جذب و استخدامی خود به خصوص برای موقعیت‌های شغلی یا استخدام مدیران میانی و ارشد قرار داده‌اند. اگر یکی از افراد زیر هستید، می‌توانید برای پیدا کردن بهترین موقعیت شغلی به کانون ارزیابی مراجعه کنید:

  • فارغ‌التحصیلی که به دنبال اولین موقعیت‌ شغلی واقعی خود هستید
  • به دنبال یک نقش نظارتی یا مدیریتی هستید
  • می‌خواهید عضو هیئت مدیره شرکتی شویدمهم است که درک درستی نسبت به توانایی‌های خود برای تحت تاثیر قرار دادن مصاحبه‌کنندگان داشته باشید تا شانس خود در مقابل دیگر متقاضیان برای پیشرفت در مسیر حرفه‌ای خودتان را افزایش دهید.

کانون‌های ارزیابی علاوه بر کمکی که به سازمان‌ها برای شناسایی و جذب مناسب‌ترین فرد برای استخدام می‌کنند، با استفاده از ایجاد تجربه‌های مشابه دنیای واقعی به متقاضیان کار در توانمندسازی برای ایجاد تمایز قابل توجه از دیگر کاندیدها، افزایش صلاحیت و شایستگی، سازگاری بیشتر با موقعیت شغلی مورد نظرشان و در نهایت دست‌یابی به موفقیت در مسیر شغلی کمک می‌نمایند.

رزومه ساز

انواع کانون‌های ارزیابی

کانون‌های ارزیابی را می‌توان به ۴ دسته تقسیم کرد:

  • کانون ارزیابی برای فارغ التحصیلان نخبه
  • کانون ارزیابی برای فارغ التحصیلان
  • کانون ارزیابی مدیریتی
  • کانون رشد و توسعه مهارت‌ها

 

شیوه‌های ارزیابی در کانون ارزیابی

بسته به نوع کانون ارزیابی، شیوه‌های گوناگونی برای ارزیابی به کار گرفته می‌شوند که شامل تمامی یا برخی از شیوه‌های زیر است. کانون‌های ارزیابی برای هر شیوه ابزارهای مختلفی به کار می‌گیرند. این روند معمولا برای سنجش دانش فرد طراحی نمی‌شود، بلکه رفتارها و توانایی‌های مورد نیاز برای موقعیت شغلی مورد نظر سنجیده می‌شود.

  • ارائه و سخنرانی
  • گفتگوی گروهی
  • ایفای نقش
  • مصاحبه گروهی
  • طبقه‌بندی وظایف

 

مسئولان ارزیابی (ارزیاب‌ها) چه کسانی هستند؟ 

ارزیاب فردی است که وظیفه مشاهده، ثبت، طبقه‌بندی و قضاوت صحیح در مورد رفتارهای کسانی که ارزیابی می‌شوند را به عهده دارد. او معمولا هم سطح یا بالاتر از سطح مورد ارزیابی هستند. چنین فردی باید دید روشنی از توانایی‌های مورد نیاز فرصت شغلی مورد نظر داشته باشد. برخی از سازمان‌ها، فهرستی از ارزیاب‌های برگزیده دارند و گاهی نیز بر حسب نیاز از نیروهای خارج از سازمان نیز استفاده می‌کنند.

نکاتی که باید برای موفقیت در کانون ارزیابی در نظر گرفت

معرفی توانایی‌ها،‌ بروز رفتارها و داشتن نگرش مناسب برای موقعیت شغلی مورد نظر از عمده عوامل موفقیت متقاضیان در فرایند ارزیابی است. مثال‌های ارائه شده در کانون ارزیابی اکثرا بر پایه تجربیات واقعی هستند و تجربه نشان داده است که متقاضیانی که در ارزیابی موفق بوده‌اند. در واقعیت نیز در شغل مورد نظر موفقیت بیشتری کسب کرده‌اند. بهترین توصیه به متقاضیان حاضر شدن در جلسه‌های کانون ارزیابی با حداکثر آمادگی و تحقیق در زمینه‌ مهارت‌ها، دانش، رفتارها، نگرش و تجربیات مورد نظر برای فرصت شغلی مورد نظرشان پیش از حاضر شدن در جلسه مصاحبه است.

هم متقاضیان کار و هم سازمان‌ها این شیوه را کارآمد توصیف کرده و آن را فرصتی برای شناخت طرفین در واقعیت‌های پیش رو و تمرینی برای تعاملاتی که در آینده خواهند داشت قلمداد می‌کنند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *