ایجاد تعادل بین کار و زندگی.
بازدید 1517
تیم تولید محتوا 524 روز پیش
بدون دیدگاه

ایجاد تعادل میان کار و زندگی در ساعات غیرکاری

مطمئنا شما نیز مانند بسیاری از افراد زمانی را تجربه کرده‌اید که تا چند قدمی استراحت و ناهار رفته‌اید و ناگهان یک پیام کاری «اضطراری» شما را به میز کارتان بازگردانده است و در ایجاد تعادل میان کار و زندگی خود دچار مشکل شده‌اید. حتما این اتفاق بارها برای دوستانتان نیز افتاده و با وجود آزاردهنده بودن این اتفاق شما مجبور به گفتن: «اشکالی نداره، به کارت برس!» بوده‌اید.

اینکه رسیدگی به کارها را فقط برای محل کار بگذارید کار بسیار سختی است و هیچ راه بی‌نقصی برای رسیدن به این هدف وجود ندارد؛ اما با کمک این نکات می‌توانید تلاشتان را بکنید تا شاید بتوانید موفق شوید.

۱. هرروز به خود یادآوری کنید که سر ساعت خاصی محل کار را ترک کنید

در یکی شرکت‌هایی که قبلا در آن کار می‌کردم حفظ تعادل میان کار و زندگی برای همه سخت بود. یک روز چشمم به موبایل یکی از مدیران افتاد و متوجه شدم که ساعتی را در آن تنظیم کرده که راس آن ساعت محل کار را ترک کند. اول با خود فکر کردم چقدر ناراحت‌کننده که مجبور باشی برای «کار نکردن» زمانی روی تقویم تنظیم کنی.

بعد از گذشت چند سال بالاخره متوجه دلیل این کار شدم. گاهی غرق کاری که در حال انجام آن هستید می‌شوید و فراموش می‌کنید که محل کارتان را ترک کنید. گاهی هم خود را قانع می‌کنید که فقط نیم ساعت بیشتر بمانید و کار را تمام کنید و این نیم ساعت در نهایت تبدیل به یک ساعت یا حتی بیشتر می‌شود. وقتی زیاد کار می‌کنید بعد از کار ذهنتان کاملا خسته می‌شود و حتی قادر به برقراری یک مکالمه معمولی نیز نیستید.

پس بهتر است برای خود یک یادآور تنظیم کنید که شما را مجبور به ترک محل کار کند (یا حداقل دوستانه زمان پایان کار را به شما گوشزد کند) احتمال اینکه این روش هربار موفقیت‌آمیز نباشد وجود دارد اما تمرین خوبی است برای اینکه عادت کنید محل کار را به موقع ترک کنید؛ وقتی هنوز آنقدر خسته نیستید که بتوانید به چیزهای دیگر نیز فکر کنید.

۲. برای ایجاد تعادل میان کار و زندگی ایمیل‌های کاری را از طریق تلفن هوشمندتان دریافت نکنید

ایجاد تعادل بین کار و زندگی

اعتراف می‌کنم که قبلا عادت بدی داشتم و آن چک کردن مسائل مربوط به محل کار از طریق تلفن همراه در تایم‌های غیرکاری بود. با اینکه پروژه‌ها به ندرت به مرحله اضطراری می‌رسیدند، من همیشه برای انجام آن‌ها آماده بودم. روزی که در مراسم فارغ‌التحصیلی برادرزاده‌ام خودم را در حال چک کردن ایمیل‌های کاری یافتم فهمیدم که اشکالی در کار هست و باید برطرف شود. پس از آن تصمیم گرفتم حساب‌های کاری را از تلفن همراهم حذف کنم. به هر حال من در حال گذراندن زمانی برای خودم بودم و تلفن همراه نیز یک وسیله شخصی برای کارهای شخصی است.

نمی‌شود درمورد همه شرکت‌های دنیا حرف زد. اما اگر در قوانین شرکت شما ذکر نشده که حساب‌های کاری را روی تلفن همراهتان داشته باشید، حتما خودتان آن‌ها را حذف کنید.

این کار در وهله اول ممکن است عجیب به نظر برسد اما یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل و برقراری تعادل بین زمان کار و سایر زمان‌ها است. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید می‌توانید نوتیفیکیشن موبایلتان را قطع کنید یا از تیمتان بخواهید در زمان اضطرار به ایمیل شخصی شما پیام بدهند.

۳. اولین کاری که باید صبح روز بعد انجام دهید را یادداشت کنید

این کار ممکن است بیهوده به نظر برسد اما به این فکر کنید که کدام کار است که وقتی می‌خواهید میز کار را ترک کنید بیشتر از همه شما را می‌ترساند؟ بارها و بارها دوستانم به من گفته‌اند که آنقدر کار داشته‌اند که نمی‌توانستند حتی شب برای خواب به خانه بروند. خود من هم این موقعیت را تجربه کرده‌ام. مهم نیست چقدر کار کنید، گاهی آنقدر سرتان شلوغ می‌شود که یک کار قبل از اتمام کار قبلی به سراغتان می‌آید. این بدین معناست که همیشه هنگام ترک محل کار احساس می‌کنید باز هم می‌توانستید کار کنید چون باز هم کار داشتید. نتیجه این احساس، چک کردن موبایلتان در تمام طول شب و اضطراب داشتن برای روز بعد است.

رزومه ساز

به جای اینکه هر شب با این احساسات بد و استرس دست و پنجه نرم کنید چند دقیقه از پایان کار خود را به نوشتن کارهایی اختصاص دهید که صبح روز بعد باید انجام دهید. مطمئنا ممکن است یک کار اضطراری پیش بیاید و برنامه را به هم بریزد ولی اینکه بدانید کدام کارها در صف انجام شدن هستند به شما این حس را می‌دهد که اوضاع تحت کنترل است و می‌توانید با خیال راحت محل کار را ترک کنید.

فکر نمی‌کنم هیچوقت کسی بتواند در ترک کردن به موقع محل کار استاد شود. همیشه دلیلی برای بیشتر ماندن وجود دارد. اما اگر واقعا می‌خواهید زمان را مدیریت کنید و در تایم غیر کاری کمتر کار کنید می‌توانید امیدوار باشید. با این قدم‌ها شروع کنید.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *