تعطیلات نوروزی
بازدید 1609
تیم تولید محتوا 503 روز پیش
بدون دیدگاه

بهترین تعطیلات نوروزی که تا به حال گذرانده‌اید با چک لیست جابینجا

چنانچه به خاطر طبیعت کارتان مجبور نباشید طی تعطیلات سر کار بروید، چند روزی تعطیلات عید نوروز پیش‌ رو دارید که می‌تواند به بازیابی انرژی‌تان کمک کند. جادوی تاثیر تعطیلات بر بهره‌وری پشتوانه تحقیقاتی دارد. آلمان و فرانسه دو کشور پیشرو در بهره‌وری تاکید زیادی بر تعطیلات دارند.

البته هر نوع تعطیلاتی هم به بهره‌وری بیشتر منجر نمی‌شود. مدیریت زمان هنگام کار و اجرای کار بیشتر و موثرتر در زمان کمتر است که بهره‌وری را بالا می‌برد. رمز کار این است که هنگام کار کاملا بر کار تمرکز کنید و در طول تعطیلات هم تمام تلاشتان بر این باشد که تجدید قوا کنید و از اوقاتتان به نحو احسن لذت ببرید. فارغ از بودجه و برنامه و زمانی که برای گذارندن تعطیلات نوروز دارید، ‌با چک لیست ۸ قدمی جابینجا بهترین تعطیلات نوروز را سپری کنید.

۱. مشخص کنید تعریف شما از بهترین تعطیلات نوروز چیست

دلتان می‌خواهد استراحت کنید؟ به یک مکان جدید سفر کنید؟ به کشف و اکتشاف مکان‌هایی بپردازید که سرسری از کنارشان رد شده‌اید؟ به گپ و گفت با دوستان و آشنایان و خانواده مشغول باشید؟ در سکوت و تنهایی فکر کنید؟ به دامان طبیعت بروید؟ در هر صورت قدم اول این است که تعیین کنید دقیقا دوست دارید چه کاری انجام دهید. شاید هم دلتان می‌خواهد همه این کارها را با هم انجام دهید. این هم گزینه خوبی است و اتفاقا انجام فعالیت‌های مختلف باعث می‌شود تعطیلات طولانی‌تر به نظرتان بیاید و بیشتر به شما خوش بگذرد.

۲. برای سپری کردن بهترین تعطیلات نوروز،‌ انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید

پس از اینکه تصمیم گرفتید واقعا دلتان می‌خواهد چه کاری انجام دهید،‌ موقعیتتان را بررسی کنید و ببینید محدودیت و معذوریتتان برای تحقق تعطیلات دلخواهتان چیست. شاید دوست دارید در منزل استراحت کنید ولی باید با خانواده به مسافرت بروید؟ شاید دوست دارید مسافرت کنید ولی به خاطر شرایط خانوادگی یا مالی باید از خیرش بگذرید؟ شاید هم جزء دسته افراد خوش‌شانسی باشید که هیچ محدودیتی برای اجرای نقشه‌تان ندارید. در هر حال اوضاع همیشه بر وفق مراد ما نیست ولی با پذیرفتن این نکته، به خودتان فرصت می‌دهید تا از شرایط لذت ببرید. اگر تمرکز شما بر آنچه باشد که ندارید ، فرصت لذت بردن از آنچه دارید را از دست می‌دهید.

یک مثال عینی می‌زنم: اگر دوست داشتید سفر کنید ولی امکان مالی و اجرایی سفر برایتان مهیا نشده، برای خود برنامه بازدیدی از شهر خودتان یا مناطق اطراف بریزید. با استفاده از اینترنت برای خود سفرهای مجازی ترتیب دهید و با مشاهده برنامه‌های مستند در مورد اماکن مورد نظرتان،  در مورد فرهنگ و مردم آن مناطق اطلاعات کسب کنید. در نهایت انتخاب شماست که اوقاتتان را با حسرت و عصبانیت تلخ نکنید. از خودتان، خانواده و شرایط انتظار شق القمر نداشته باشید و تفاوت واقعیت و شرایط ایده‌آل را بپذیرید.

۳. برنامه‌ریزی از نوع دیگر، رمز گذراندن بهترین تعطیلات نوروز است  

برای گذراندن بهترین تعطیلات نوروز هم برنامه ریزی خیلی مهم است و هم امتحان کردن کارهای جدید و تازه. با توجه به کارهایی که دوست دارید انجام بدهید و کارهایی که باید انجام بدهید، برنامه‌ای برای تعطیلاتتان بریزید که مخلوطی از هر دو نوع کار برای هر روز باشد. نکته مهم این است که برای هر روز، زمانی را هم آزاد بگذارید تا با توجه به حس و روحیه آن روزتان، کاری را آزادانه به برنامه اضافه کنید. این فرصت آزاد به شما امکان می‌دهد به جای اینکه تمرکزتان بر این باشد که تعطیلات بی‌نقصی داشته باشید بر حس خودتان در لحظه تمرکز کنید و هر لحظه متوجه باشید که به چه نیازی دارید و چطور می‌توانید در موقعیت موجود اوقات بهتری داشته باشید.

 

۴. حتما حداقل یک کار جدید را امتحان کنید تا بهترین تعطیلات نوروز را رقم بزنید

مغز عاشق عادت است. تعطیلات بهترین فرصتی است که کارهای جدید را امتحان کنید و از بند عادت‌ها فرار کنید. برای اجرا یک یا چند کار جدید در تعطیلات هدف‌گذاری کنید و هرچه زودتر آن را اجرا کنید. منظور ما از کار جدید لزوما کاری پیچیده و سخت نیست.

هدف این است که کاری را که تا به حال انجام نداده‌اید یک بار امتحان کنید و تجربه جدیدی برای خودتان خلق کنید. اگر تا به حال آشپزی نکرده‌اید، تعطیلات فرصت خوبی است. یک کتاب رنگ‌آمیزی و چند مدادرنگی بگیرید و به ذهنتان استراحت بدهید. یک بسته خمیر بازی بگیرید و با ساختن مجسمه‌های خمیری خلاقیت خود را پرورش دهید. روزی ده کلمه از یک زبان جدید را یاد بگیرید. با کایت سواری یا بانجی جامینگ هیجان را تجربه کنید. روحیه ماجراجویی را با پیاده‌روی در نقاطی که هرگز به آنجا پا نگذاشته اید،‌ پرورش دهید. به زندگی خود توجه کنید و ببینید چه کار جدیدی برایتان جالب است.

۵. بهترین تعطیلات نوروز یعنی هر روز، کاری که دوست دارید را هم انجام دهید

هر روز در برنامه خودتان بسته به زمان و امکانات‌تان یک یا چند فعالیت را برای دل خودتان بگنجانید. کارهایی که واقعا شما را خوشحال می‌کند و به شما انرژی می‌دهد. انتخاب این فعالیت‌ها به شناخت شما از خودتان و نیازهایتان برمی‌گردد. مطالعه،‌ گلکاری، پیاده‌روی،‌ کافه‌گردی،‌ ورزش،‌ معاشرت،‌ خرید، خواب و استراحت، طبیعت‌گردی، تماشای فیلم یا ویدیوهای آموزشی، یوگا و هزاران کار دیگر همه از فعالیت‌هایی هستند که می‌توانند تجربه تعطیلات شما را شادتر کنند.

۶. کارهای اداری را به خوبی مدیریت کنید تا بهترین تعطیلات نوروز را تجربه کنید

برخی عقیده دارند بهترین تعطیلات یعنی کاملا از مسئولیت‌های کاریشان فاصله بگیرند. باید قبول کرد که گاهی بنا به شرایط مجبور هستید، انجام کارهای سازمانتان را هم در تعطیلات بگنجانید. بهترین کار این است که کار اداری موردنظر را انجام دهید تا خیالتان راحت شود و بقیه روز را برای خودتان صرف کنید. زمانتان را با عصبانیت از اینکه کار وقت شخصی شما را گرفته، تلف نکنید. مهم این است که کار انجام شود، شما مسئولیت‌پذیری خود را ثابت کنید و مشتری و مدیرتان هم راضی باشند و نکته مثبتی در کارنامه کاریتان رقم بخورد. با رئیستان صحبت کنید و به گونه‌ای توافق کنید که هم کار انجام شود و هم زمانی برای خودتان باقی بماند.

۷. بهترین فعالیت را برای آخر تعطیلات برنامه‌ریزی کنید

مغز ما به اتفاقاتی که در آخر یک فرآیند افتاده، اهمیت بیشتری می‌دهد. بنابراین آخر تعطیلات بیشتر در ذهنتان باقی خواهد ماند. به این خاطر اگر بودجه‌ای برای تعطیلات گذاشته‌اید، طوری برنامه‌ریزی کنید که آخرین فعالیت شما، اتفاقی خارق‌العاده باشد. اگر به مسافرت رفته‌اید و امکانش را دارید، با کلاس تجاری پرواز برگشتتان را رزرو کنید یا به رستوران گران‌قیمتی که همیشه دوست داشتید بروید یا کاری انجام دهید که مطمئن باشید تاثیر مثبتش شما را هیجان‌زده می‌کند.

۸. برای بازگشت به زندگی روزمره برنامه خوبی داشته باشید

استفاده از آخرین لحظات تعطیلات بسیار وسوسه‌انگیز است. اگر قرار است شنبه سرکار باشیم،‌ دوست داریم نیمه های جمعه شب به منزل برسیم ولی این نوع برنامه‌ریزی باعث می‌شود بازگشت به زندگی روزمره از آنچه انتظار داریم، سخت‌تر شود. به جای این کار بهتر است یک یا دو روز زودتر از سفر بازگردید و به آرامی کارهای عقب‌افتاده را شروع کنید و چند کار تفریحی لذت‌بخش و کم‌زحمت را هم بین آنها بگنجانید. همچنین برای اولین روزهای کاری پس از تعطیلات هم برنامه‌ریزی کنید و برای هر روز فعالیتی سبک و مفرح را در برنامه خود بگنجانید که هیجان انجام آن، تمام روز شما را پرانرژی نگه دارد.

مثلا قراری دوستانه در مکانی دلپذیر برای بعد ساعت کاری برنامه‌ریزی کنید و در مورد اتفاقاتی که طی نوروز افتاده گپ بزنید. بعضی‌ها دوست دارند پیاده‌روی کنند یا به تاتر و سینما بروند. به علایق خودتان توجه کنید و فعالیتی را انتخاب کنید که وقتی طی ساعات کاری به آن فکر می‌کنید،‌ انگیزه و انرژیتان بالا برود و با شوق، منتظر انجام فعالیت مورد نظر بعد از ساعات کاری باشید.

در آخر فراموش نکنید که تجربه خود را از به کار بردن این لیست با ما هم درمیان بگذارید. امیدواریم تعطیلات خوبی را سپری کنید و سال موفق و شادی را آغاز کنید. پیشاپیش نوروزتان پیروز و هر روزتان نوروز! 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *