اقدامات موثر بر موفقیت و پیشرفت شغلی شما
۱. دقیقاً بدانید که چه کاری قرار است انجام دهید
فرض کنید شما یک دوست را به صورت تصادفی در آسانسور ملاقات میکنید که میتواند موقعیت شغلی مطلوبی را در اختیارتان بگذارد، ولی شما فقط حدود ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه وقت دارید تا نظرش را جلب کنید. در این مدت محدود چه تصویری از خودتان و اهداف شغلیتان برای وی می سازید؟ جواب این سوال، دقیقا همان کاری است که شما باید بتوانید با آن آینده خود را تغییر دهید: کوتاه، موجز، موثر و ارزشمند.
۲. نقطه قوت کلیدی خود را بشناسید
شما در انجام چه کاری/کارهایی فوق العاده هستید؟ لیستی از آنها تهیه کنید. وقتی از افراد موفق این سوال را بپرسید، خیلی واضح و راحت، با گفتن چند کلمه کلیدی میتوانند نقاط قوت خود را به شما بگویند.
۳. نقاط ضعف خود را بشناسید
طبیعی است هر فردی در انجام یک سری از کارها توانایی قابل توجهی نداشته باشد. نگران نباشید که نقطه ضعفی دارید، ولی اگر هنوز نقاط ضعف خود را نمیشناسید، باید کمی نگران باشید. خوشبختانه شما میتوانید با تکنیکهای مهارتی، مدیریتی و منابع انسانی این نقاط ضعف را تبدیل به نقاط قوت کنید، به شرط آنکه ابتدا آنها را شناسایی کنید.
۴. یاد بگیرید چگونه تفویض اختیار کنید
هیچ فردی در جهان قادر نیست خودش همه کارها را به تنهایی انجام دهد. این مساله، وقتی در مسیر پیشرفت شغلی قرار میگیرید بیشتر نمایان میشود. شما باید بدانید کدام کارها را لازم است خودتان انجام دهید و کدام یک را باید به دیگران بسپارید. کارمندان، همکاران، شرکای تجاری و … همه از افرادی هستند که شما میتوانید به آنها تفویض اختیار کنید.
۵. خطوط قرمز اهداف شغلی خود را ترسیم کنید
زندگی ممکن است فرصتهای زیادی پیش روی هر انسانی قرار دهد. ممکن است در برههای از زمان، پیشنهادات کاری متنوعی به شما داده شود، آیا شما باید به همه آنها جواب مثبت دهید؟ به عبارت دیگر، شما باید توانایی “نه” گفتن به برخی فرصتها و پیشنهادات را داشته باشید. برای اینکه راحت بتوانید “نه” بگویید باید خطوط قرمز شغلی خود را بدانید.
۶. کاری را انجام دهید که بتوانید با افتخار در موردش صحبت کنید
اساسیترین نیاز برای یافتن شغل و کار کردن، کسب درآمد است. افراد زیادی فقط و فقط برای کسب درآمد و جبر روزگار کاری را انجام میدهند که هیچ علاقهای به آن ندارند. اگر شما از این دسته افراد هستید و از سوی دیگر به دنبال پیشرفت شغلی هستید، ریسک کنید و کاری را انتخاب کنید و انجام دهید که وقتی در مورد آن صحبت میکنید چشمهایتان برق بزند، صدایتان تغییر کند و هیجان ناشی از آن، آدرنالین خونتان را افزایش دهد. این انتخاب، به نقاط قوت و ضعف شما (بند ۲ و۳) خیلی مربوط است.
۷. از اشتباهات گذشته درس بگیرید
همه افراد، حتی کارآفرینان موفق در مسیر شغلی خود اشتباهاتی انجام دادهاند. شاید این جمله به نظر خیلی ساده باشد: “از اشتباهات گذشته درس بگیرید” ولی باور کنید عمل به آن خیلی ساده نیست. ممکن است شما هم افرادی را دیده باشید که از اشتباهات چیزی یاد نمیگیرند. البته این لزوماً به معنای تکرار همان اشتباه نیست، بلکه مقصود از این جمله ایجاد خرد و دانش تجزیه و تحلیل شرایط، تصمیمات و تحلیل روابط علت و معلولی است که به نتیجه منجر شده است. با یادگیری از اشتباهات، شما می توانید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنید.
۸. حد توانمندیهای خود را جابهجا کنید
اگر شما میتوانید یک رویداد ۲۰ نفره را مدیریت کنید، وقت آن رسیده است که تلاش کنید یک رویداد ۱۰۰ نفره را مدیریت کنید. تا وقتی تلاشی برای افزایش حد توانمندیهای خود انجام ندهید، نمیتوانید مهارتهای خود را ارتقا دهید.
۹. کاری که میترسید را انجام دهید
در راستای پیشرفت شغلی و افزایش حد توانمندیهایتان (بند قبل) سراغ کاری بروید که از انجام آن ترس دارید. از منطقه راحتی خود خارج شوید. اگر میترسید در مقابل جمع سخنرانی کنید، حتما آن را انجام بدهید. سخنرانی در مقابل جمع برای همه افراد کار سختی است. انجام کاری که از آن میترسید بعضی اوقات میتواند خیلی لذتبخش باشد.
۱۰. از شنیدن انتقادات ناراحت نشوید
به انتقاداتی که به عملکرد شغلی شما وارد میشود به چشم بازخورد نگاه کنید. بازخورد یا فیدبک، تحلیل عملکرد شما از چشم دیگران است. حتی بازخوردهای مغرضانه نیز میتواند برای شما پیامهایی برای بهبود شرایط شغلی شما داشته باشد، ولی این کاملا بستگی به نحوه برخورد شما با انتقادات و فرد انتقادکننده دارد.
۱۱. به دیگران بازخورد بدهید
اگر به نظر شما عملکرد همکار یا حتی مدیرتان می تواند بهبود یابد، به او بازخورد دهید. اگر مدیرتان رفتاری میکند که انگیزه تیمی را از بین میبرد و ممکن است خودش متوجه این رفتار نباشد، فیدبک مناسب شما میتواند شرایط را بهبود دهد. از انتقاد سازنده برای بهبود شرایط نترسید.
۱۲. یاد بگیرید در جای مناسب “نه” بگویید
“نه” یکی از سختترین کلمات دستور زبان است. همانطور که در بند ۵ گفته شد، باید در تمامی مراحل مسیر برای پیشرفت شغلی، بدانید به کدام پیشنهادات و درخواستها جواب مثبت دهید و به کدام یک “نه” بگویید.
۱۳. شبکهای از افراد مورد اعتماد بسازید
بحث ارتباطسازی (networking) از بحثهای داغ کسبوکار است. این روزها با بالا گرفتن تب استارت آپ ها در کشور، بحث ارتباطسازی نیز خیلی مورد توجه قرار گرفته است. افرادی را دیدهام که دیوانهوار دنبال ارتباطسازیهستند، با همه افراد مهم ارتباط برقرار میکنند، کارت ویزیت رد و بدل میکنند و … . البته که مهمترین سرمایه اجتماعی هر فرد و کسب و کار این ارتباطها هستند، نباید در مورد ارتباطسازی افراط کرد. ایجاد شبکه ارتباطی سخت است ولی سخت تر از آن، نگهداری و حفظ آن است. نکته مهم ایجاد شبکه ارتباطی مورد اعتماد است، به این معنی که در جاهایی از مسیر شغلی بتوانید از حضور و حمایت آنها اطمینان خاطر داشته باشید.
۱۴. درباره شغلتان با افراد صاحب نظر مشورت کنید
افراد متفاوتی میتوانند به عنوان مشاور، الهام بخش ترسیم مسیر شغلی شما باشند. مدیرتان، همکارانتان یا حتی مادرتان میتوانند در زمره این افراد باشند. با افراد مختلف و البته مناسب مشاوره کنید و به یاد داشته باشید شما باید تصمیم نهایی را بگیرید، لازم نیست به حرف همه آنها گوش دهید، فقط الهام بگیرید.
۱۵. مطالب نامناسب مربوط به خودتان را از اینترنت پاکسازی کنید
اسم خودتان را به فارسی و انگلیسی در موتورهای جستجو (مثل گوگل) بنویسید و ببینید چه مطالب/عکس/فیلمی از شما در فضای اینترنت و شبکه های مجازی منتشر شده است. اگر خودتان محتوای نامناسب یا اطلاعاتی که دلتان نمیخواهد بقیه بدانند را منتشر کردهاید، آن را اصلاح کنید. اگر منتشر کننده شخص دیگری است، میتوانید با وی تماس گرفته و خواهش کنید محتوا را حذف کند.
۱۶. پروفایل لینکدین خود را حرفهای کنید
اگر افراد حرفهای در کسب و کار بخواهند در مورد شما مطلبی بدانند، احتمالا اولین جایی که دنبال آن خواهند گشت، شبکه اجتماعی لینکدین است. پس حتما پروفایل لینکدین خود را حرفهای بسازید.
۱۷. یک پرتفولیو از کارهای موفق خود داشته باشید
حتما یک نسخه فیزیکی یا دیجیتالی از مقالاتی که نوشتهاید، کمپینهای بازاریابی که طراحی و اجرا کردهاید، یا گزارش سالانه عملکردی و … را آماده داشته باشید. بهتر است آنها را در یک سایت شخصی به روزرسانی کنید. حتما در جلسات و برخورد با افراد (مدیر یا سرمایه گذار آتی) آنها را به این سایت ارجاع دهید.
۱۸. یاد بگیرید بفروشید
وقتی شما برای استخدام به شرکتی میروید، در واقع دارید خدمات خود را میفروشید. اگر فروشنده نباشید نمیتوانید خودتان را بفروشید! پس حتما یاد بگیرید که چگونه به صورت موثر و در زمان کوتاه بفروشید.
۱۹. مذاکره کردن را بیاموزید
تکنیکهای مذاکره را بیاموزید. مذاکره یکی از روشهای به دست آوردن چیزهایی که دلتان میخواهد، است. البته جنگ و مبارزه هم روش دیگر است. پس برای به دست آوردن چیزهای دلخواهتان یا مذاکره کنید یا بجنگید!
۲۰. یاد بگیرید مدیرتان را مدیریت کنید
در مسیر شغلی، موارد متعددی رخ میدهد که شما روش کار، وظایف و شرایط را دوست ندارید. در این صورت شما یا باید تسلیم شوید و به شرایط تن دهید یا سعی کنید آن را (البته به صورت معقول و منطقی) تغییر دهید. در این صورت شما باید تکنیکهای مدیریت مدیرتان را بیاموزید.
۲۱. یاد بگیرید ایمیلهای موثر و حرفهای بزنید
ارسال ایمیل یکی از راههای برقرار ارتباط و رسیدن به خواستههای شماست. ایمیل به نوعی یک روش مذاکره نیز هست. ایمیل لحن صدا را انتقال نمیدهد بنابراین امکان درک اشتباه پیام بالاتر است. اینکه شما بیاموزید ایمیلهای حرفهای بزنید که به اهدافتان برسید، مهارتی خاص و منحصر به فردی خواهد بود.
۲۲. حرفهای دست بدهید
دست دادن در جلسات و ملاقاتها آداب و روشهایی دارد. البته شاید این مورد جزء آموزشهای دیپلماتها باشد، ولی یاد گرفتن آن برای مدیران و کارآفرینان توصیه میشود. روش دست دادن در ملاقات اول می تواند تصویری مطلوبی از شما برای طرف مقابل بسازد.
۲۳. از یک سیستم یادآوری وظیفه مناسب خودتان استفاده کنید
همه تجربه نوشتن وظایف را در دفتر خود داریم. با رواج موبایلهای هوشمند، برنامههای زیادی برای مدیریت وظایف طراحی شده است. البته همه این برنامهها برای همه مناسب نیست و کار نمیکند. بنابراین برنامه مناسب خودتان را پیدا کنید و از آن بهترین نحوه را بگیرید.
۲۴. سطح انرژی و ساعت بیولوژیک بدن خود را بشناسید
برخی افراد ساعتهای صبح پرانرژیتر و هوشیارترند، برخی وسط روز، برخی عصرها و بعضی هم نیمه شبها. شما باید بدن خودتان را بشناسید و ساعت مناسب را برای انجام کار مناسب انتخاب کنید. در این صورت، کارایی شما به بالاترین حد خود می رسد.
۲۵. خواب منظم داشته باشید
میزان ساعت خواب مورد نیاز خود را بدانید و خود را مقید کنید در ساعات منظمی (حتی در آخر هفته و تعطیلات) مطابق آن بخوابید. خواب منظم و کافی در تقویت حافظه و طول عمر موثر است.
۲۶. یاد بگیرید چگونه استرس خود را مدیریت کنید
استرس در تمامی مقاطع شغلی وجود خواهد داشت. چه شما کارمند ساده باشید یا مدیرعامل یک هلدینگ بزرگ، حتما استرس خواهید داشت. پس ناچارید روش مدیریت استرس را بیاموزید.
۲۷. بیش از حد و بی دلیل عذرخواهی نکنید
عذرخواهی کردن رفتار مودبانه و پسندیدهای است. البته عذرخواهیهای بیش از حد و بیدلیل، یا عذرخواهی برای اتفاقاتی که خارج از کنترل شما بوده، نشان دهنده اعتماد به نفس پایین، غیر حرفهای بودن و مهارت کم است. وقتی عذرخواهی کنید که بتوانید شرایط را به طور قابل توجهی تغییر دهید.
۲۸. بر “سندروم ایمپاستر” غلبه کنید
سندرم ایمپاستر (impostor syndrome) یک پدیده روانی است که در آن افراد نمیتوانند موفقیتهایشان را بپذیرند. بر خلاف آنکه شواهد بیرونی نشان میدهد که فرد با رقابت و تلاش به موفقیت رسیدهاند خود فرد تصور میکند که لیاقت موفقیت را ندارد و آنها کلاهبردارند. دلایل موفقیت خوششانسی، زمانبندی یا نتیجه فریب دادن دیگران که آنها باهوش یا تلاشگر هستند در نظر گرفته شده و توسط خود فرد مورد پذیرش قرار نمیگیرد. اگر چنین تفکری دارید، حتما بر آن غلبه کنید. شما لیاقت موفقیتهایی که کسب کردهاید را دارید.
۲۹. یک برنامه جایگزین شغلی داشته باشید
اگر به هر دلیل غیر منتظره و غیر قابل پیش بینی شما فردا کارتان را از دست دهید، چه کار خواهید کرد؟ به این موضوع فکر کنید و یک برنامه جایگزین اضطراری در نظر بگیرید.
۳۰. یک کار/پروژه کنار کار اصلی داشته باشید
اگر میتوانید، مشاوره دهید یا یک پروژه مرتبط با مهارتهایتان در کنار کارتان انجام دهید. این کار علاوه بر کسب درآمد، شما را با افراد بیشتری آشنا میکند و شبکه اجتماعی شما را وسیع میکند، ضمن اینکه روحیه شما را نیز بهبود میبخشد و باعث پیشرفت شغلی شما میشود. فقط حواستان باشد خودتان را تحت فشار زیاد قرار ندهید.
۳۱. برای دوران بازنشستگی سرمایهگذاری کنید
شاید فکر کردن به بازنشستگی در مراحل اولیه مسیر شغلی جالب نباشد، ولی حتما برای آن دوران سرمایه گذاری و سرمایه اندوزی کنید. ابزارهای مختلف مالی و پولی برای این هدف وجود دارد. صندوقهای بازنشستگی، بیمه عمر، سپرده های بلند مدت و … همه از این دست هستند.
۳۲. روی خودتان سرمایهگذاری کنید
جهان هر روز در حال تغییر و رشد است و شما برای اینکه در حرفه خود به روز باشید، باید همواره مهارتهای خود را به روزرسانی کنید. روی خودتان سرمایهگذاری کنید و مهارتهایتان را ارتقا دهید.
۳۳. در فعالیتهای غیرانتفاعی شرکت کنید
مهارتهای حرفهای خود را در اختیار فعالیتهای خیریه و غیرانتفاعی قرار دهید. در این صورت احساس بهتری خواهید داشت و سهم خود را به دنیا و همنوعان خود ادا میکنید.
۳۴. بدانید چه چیز را نمیخواهید
بعضی اوقات فهمیدن چیزی که دقیقا میخواهید سخت است. در این مواقع دانستن چیزهایی که نمیخواهید به حل مسله کمک میکند. آیا از شغل بازاریابی بدتان میآید؟ از یک شرکت دولتی خشک؟ پس آن را انتخاب نکنید. با حذف گزینههایی که دلخواه شما نیست، گزینههای مانده روی میز انتخابهای بهتری خواهند بود.
۳۵. همواره اهداف شغلی جدیدی انتخاب کنید
طبیعی است در مسیر شغلی به هدفی که تعیین کرده بودید، برسید. بعد از آن چه میکنید؟ متوقف میشوید؟ بنابران لازم است بعد از رسیدن به هر هدف، هدف بعدی انتخاب شود. هدف شغلی بعدی شما چیست؟ جواب این سوال کمی سخت به نظر میرسد.
خیلی جامع و کامل بود
ممنون از شما