بازگشت به کار پس از تعطیلات
بازدید 2741
تیم تولید محتوا 586 روز پیش 4 دقیقه
بدون دیدگاه

۱۰ نکته که باید هنگام بازگشت به کار پس از تعطیلات به آن توجه کنید

احتمالا مدتی صبح‌ها دیر از خواب بیدار شده‌اید، تمام وقت در حال تماشای سریال محبوب‌تان یا کنار ساحل در حال استراحت بوده‌اید. معمولا درست هنگامی که بیشتر از هر وقتی به شما خوش می‌گذرد و از زمان‌تان بهترین استفاده را می‌برید با یک وضعیت ناخوشایند رو به رو می‌شوید: باید برگردید سر کار!

اینکه برنامه روزانه‌تان را به حالت اولیه بازگردانید و از تعطیلات و سفر به محل کار و زندگی روزمره برگردید کار ساده‌ای نیست و بیشتر افراد ترجیح می‌دهند اصلا به آن فکر نکنند. اما به هرحال این اتفاق دیر یا زود بعد از هر تعطیلاتی خواهد افتاد. در اینجا به ۱۰ نکته اشاره می‌کنیم که با کمک آن‌ها می‌توانید فرایند بازگشت به زندگی روزمره را آسان‌تر طی کنید، احساس بهتری به آن داشته باشید و به خوبی بتوانید کارهای‌تان از سر بگیرید.

قبل از هرکاری محیط و میز کارتان را مرتب کنید

احتمالا پس از بازگشت از تعطیلات با تعداد زیادی ایمیل باز نشده، پوشه‌های بررسی نشده و وسایل مختلف روی میز کارتان رو به رو خواهید شد. بهتر است به جای بی‌اعتنایی کردن به آن‌ها و شروع ناگهانی کار، چند دقیقه وقت صرف مرتب کردن و رسیدگی به آن‌ها کنید. ایمیل‌های اسپم و بیهوده را پاک کنید، کاغذهای روی میز را پوشه‌بندی کنید و همه چیز را سر جای خود بگذارید. هر چه دیرتر این کار را شروع کنید این وسایل بیشتر روی میز شما خواهند ماند و یک میز آشفته نشان دهنده یک ذهن آشفته است.

پیام‌های صوتی‌تان را مرتب کنید

قبل از آن که غرق کار شوید بهتر است به پیام‌هایی که در نبودتان دریافت کرده‌اید رسیدگی کنید و سیستم پیام صوتی خود را به روزرسانی کنید. این کار به سرعت و به آسانی انجام می‌گیرد پس بهتر است هرچه سریع‌تر آن را انجام دهید. می‌توانید پیام‌های صوتی مهم خود را یادداشت کرده و آن‌ها را از صندوق پیام‌ها حذف کنید.

تقویم خود را چک کنید

بازگشت به کار پس از تعطیلات

شما مدتی از محیط کار دور بوده‌اید پس بهتر است کارها و رویدادها را به طور مختصر مرور کنید تا بدانید کسب و کار شما در چه حال است. چند روز آینده را در تقویم چک کنید تا از تاریخ جلسات، قرارهای ملاقات، موعد تحویل پروژه‌ها و … مطلع شوید. اگر از چند روز قبل بدانید که روز سه‌شنبه ساعت ۱۰ چه جلسه‌ای دارید، مطمئنا بهتر می‌توانید خود را برای آن آماده کنید.

ایمیل‌های خود را به ترتیب زمانی نخوانید

به جای اینکه ایمیل‌ها را به ترتیب تاریخی که فرستاده شده‌اند بخوانید، بهتر است آن‌ها بر اساس عنوان یا فرستنده مرتب کنید. این کار به دلیل مفید است که ذهن شما تمایل دارد بداند در نبود شما چه اتفاقاتی افتاده است و  زیاد به زمان آن‌ها اهمیت نمی‌دهد. با این تکنیک شما می‌توانید با سرعت بیشتری ایمیل‌هایی که دیگر به دردتان نمی‌خورند را یافته و پاک کنید؛ مثلا اخبار کهنه یا پیشنهادات و تبلیغاتی که تاریخ‌شان تمام شده است.

فهرستی اولیت‌بندی‌شده‌ از وظایف‌تان تهیه کنید

با مرور ایمیل‌ها، نامه‌ها، پیام‌های صوتی و … خود به خاطر می‌آورید که قبل از رفتن شما اوضاع از چه قرار بوده و چه کارهایی لازم است انجام شوند. بهتر است به جای آن که اولین کاری که با آن مواجه می‌شوید را شروع کنید، کارهای خود را اولویت بندی کنید. پیش از رفتن به تعطیلات در حال انجام چه کاری بودید؟ ۵ کار مهمی که در روز اول بازگشت‌تان باید انجام دهید کدام‌ها هستند؟

در آن واحد فقط یک کار انجام دهید

ممکن است احساس کنید اگر در آن واحد چندین کار را انجام دهید، کارها به سرعت انجام می‌شوند و سریع‌تر می‌توانید زمان از دست رفته را جبران کنید. اما این اصلا راه حل مناسبی نیست. این کار فقط شما را سردرگم و احتمالا مضطرب می‌کند. سعی کنید حواس‌تان را متمرکز کنید و در یک لحظه فقط روی یک مساله کار کنید. شما به تازگی از یک تعطیلات آرام بازگشته‌اید. دلیلی برای اینکه خود را مضطرب کنید وجود ندارد!

از چیزهایی که حواس‌تان را پرت می‌کنند دوری کنید

برای اینکه روند بازگشت از استراحت تعطیلات به کار و زندگی روزمره را آسان‌تر طی کنید باید از چیزهایی که حواس‌تان را پرت می‌کنند دوری کنید. با این کار سریع‌تر می‌توانید به کارهای عقب‌مانده خود برسید و بدون اضطراب اوضاع را تحت کنترل درآورید. تلفن همراه خود را کنار گذاشته (حتی می‌توانید آن را خاموش کنید) و شبکه‌های اجتماعی خود و برنامه‌های غیرضروری و متفرقه کامپیوترتان را ببندید.

برنامه‌ریزی کنید تا از اولین هفته کاری خود پس از تعطیلات لذت ببرید

بازگشت به کار و زندگی روزانه به این معنا نیست که شما نمی‌توانید لذت ببرید و به خود رسیدگی کنید. می‌توانید یک یا دو روز از هفته را با دوستان‌تان ناهار بخورید تا احساس نکنید هفته اول کاری به سختی می‌گذرد. در زمان‌های استراحت میان روز کاری خودتان را به قهوه یا نوشیدنی مورد علاقه‌تان دعوت کنید. می‌توانید در راه رفت یا برگشت از محل کار به پادکست‌های جالب گوش دهید یا کتاب مورد علاقه‌تان را بخوانید تا انرژی و روحیه بگیرید.

محل کار را به موقع ترک کنید

ممکن است فکر کنید چون مدتی در تعطیلات بوده‌اید لازم است هفته‌های اول پس از بازگشت‌تان بیشتر از همیشه در شرکت بمانید و کار کنید. اینطور نیست! مرخصی و تعطیلات حق شماست. این که مدتی در تعطیلات و سفر بوده‌اید به این معنا نیست که باید اضافه کاری کنید. نشانه‌ای بگذارید تا در پایان تایم کاری و سر وقت، شرکت را ترک کنید؛ می‌توانید از یادآور تلفن همراه یا ساعت‌تان استفاده کنید.

به خود زمان بدهید

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، بازگشت به حالت اولیه و زندگی روزمره پس از تعطیلات کار ساده‌ای نیست و نیاز به زمان و انرژی دارد و ممکن است چندین روز طول بکشد. پس نباید به خودتان سخت بگیرید و انتظار داشته باشید به سرعت بتوانید دوباره خود را با شرایط وفق دهید. آرامش خود را حفظ کنید، روی کارها تمرکز کنید تا به روتین همیشگی خود بازگردید.

آیا تا به حال درچنین شرایطی قرار گرفته‌اید؟ کدام یک از موارد بالا بیشتر از همه می‌تواند مفید باشد؟

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *