تصویر پیدا نشد !
بازدید 1439
تیم تولید محتوا 505 روز پیش
بدون دیدگاه

موفقیت با برنامه ریزی خوب

شاید امسال اولین سالی نباشد که قصد کرده‌اید با برنامه‌ای منسجم رویاهای خود را عملی کنید ولی می‌تواند اولین سالی باشد که موفق شوید برنامه خود را اجرا کنید. می‌توانید از امروز که روز هدف گذاری است شروع کنید.

پیشنهاد ما این است که برای رسیدن به بهترین نتیجه، فرصت بین شروع سال ۲۰۱۷ تا شروع سال ۱۳۹۶ شمسی را به عنوان بازه‌ای برای ارزیابی هدف‌ها و برنامه‌های خود در نظر بگیرید و سال ۹۶ را به جای سردرگمی با برنامه‌ای که امتحانش را پس داده است و با گام‌های استوار شروع کنید. امیدواریم راهکارهای زیر برای شما مفید باشد.

روی کاغذ فکر کنید

شاید این جمله یک کلیشه بی‌خاصیت به نظر برسد ولی واقعیت این است که تا برنامه‌ای روی کاغذ نیاید در ذهن ما جدی تلقی نمی‌شود. نوشتن هم ذهن شما را منظم می‌کند و هم به شما امکان می‌دهد دقیقا فکر کنید که به چه می‌خواهید برسید. پس در اولین قدم کاغذ و قلم خود را بردارید و به گوشه خلوتی بروید. این مکان می‌تواند پارک، کافی‌شاپ، کتابخانه یا حتی گوشه ساکتی از منزلتان باشد ولی نکته مهم این است که جایی بروید که تمرکز کامل داشته باشید و دقیقا بنویسید که می‌خواهید به چه برسید.

برای داشتن یک برنامه ریزی خوب از مهندسی معکوس استفاده کنید

تصور کنید تمام رویاهای شما به واقعیت بدل شده‌اند و شما دیگر غمی در دنیا ندارید. با خود فکر کنید در این شرایط کجا هستید؟ به چه کاری مشغول هستید؟ با چه کسانی احاطه شده‌اید؟ چه احساسی دارید؟ با این روش لیستی از اهداف خود تهیه کنید. فرض کنید از رشته کاری فعلی‌تان خسته شده‌اید یا اصلا دوست دارید زمینه دیگری را تجربه کنیدبا خود رو راست باشید. خوب به هر هدف فکر کنید و ببینید چرا رسیدن به این هدف برای شما مهم است. نکته اصلی این است که انگیزه خود را شناسایی کنید. اگر می‌خواهید ادامه تحصیل بدهید چون در نهایت به دنبال حقوق بالاتر هستید، شاید بهترین روش را برای رسیدن به هدف خود انتخاب نکرده باشید، شاید هم این بهترین روش برای شما باشد ولی نکته این است که خوب فکر کنید و از خود بپرسید آیا این هدف واقعا چیزی است که می‌خواهم یا به دنبال چیز دیگری هستید. رودربایستی را کنار بگذارید و انگیزه اصلی خود را شناسایی کنید. 

 

وقت خود را درست صرف کنید

برنامه ریزی سال 96

اولین چیزی که آدم‌های موفق را از ناموفق جدا می‌کند توانایی آدم‌های موفق در انتخاب و تمرکز بر اولویت‌های درست است. آدم‌های موفق اول تشخیص می‌دهند چه کاری باید انجام شود و سپس بررسی می‌کنند عاقلانه‌ترین روش برای اجرای کار مورد نظر چیست. ما در عصری زندگی می‌کنیم که می‌توانیم اجرای خیلی از کارها را از روش خودکار یا به روش هوشمندانه‌تری انجام دهیم.

شاید به نظرتان بیاید که در ایران ما به نسبت از روش‌های سنتی‌تری بهره‌مندیم ولی ممکن است با اندکی جستجو بتوانید جایگزین‌های به روز و خوبی پیدا کنید که صرفا از وجودشان اطلاع نداشتید. مثالی ساده از صنعت خودمان می‌آورم. در سایت جابینجا می‌توان به راحتی با یک تنظیم ساده از مرتبط‌ترین فرصت‌های شغلی مطلع شد.

این سیستم رایگان است و به محض ایجاد یک فرصتی شغلی مرتبط، کاربرانی که این سیستم را فعال کرده‌اند را مطلع می‌کند. فایده آن این است که فرد به جای صرف وقت و هر روز بالا و پایین کردن چندین صفحه آگهی، اطلاعات مرتبط را فقط با یک بار تنظیم به طور منظم دریافت می‌کند. فکر می‌کنید چند نفر از این سیستم کارآمد و بی‌هزینه اطلاع دارند و استفاده می‌کنند؟ نمونه این مورد را می‌توانید در انواع دیگر ارتباطات و خدمات دیگر هم بیابید. اگر می‌خواهید موفق شوید ۱) اولویت های درستی انتخاب کنید و ۲) هوشمندانه‌ترین روش‌های انجام کارها برای رسیدن به آن اولویت را پیدا و اجرا کنید.   


یک چک لیست تهیه کنید و معیارهای قابل اندازه‌گیری برای موفقیت در هر مرحله تعیین کنید

حتی ساختن موشک هم با چک لیست شروع می‌شود، پیچیدگی کار فقط چک لیست را کوتاه و بلند می‌کند ولی هر هدف مجموعه‌ای از اهداف کوچک است که باید اجرا شود. اگر نمی‌دانید چه کارهایی باید انجام دهید، اولین قدم شما تهیه چک لیست است. بهترین منبع اطلاعات معمولا کسانی هستند که یک بار راه مد نظر شما را رفته‌اند و راه و چاه را می‌دانند. با صحبت با آن‌ها سال‌ها تجربه‌ آن‌ها را به خدمت می‌گیرید. پس فرصت را از دست ندهید. برای هر کار باید سنجشی داشته باشید تا بدانید به چه می‌خواهید برسید و آیا موفق بوده‌اید یا نه. بدون معیاری برای سنجش موفقیت نمی‌توانید پیشرفت خود را ارزیابی کرده تا مشکل کار را پیدا کنید یا از موفقیت خود دلگرم شوید.

رزومه ساز


برای روزهای بی‌انگیزگی از الان فکری کنید

معمولا ما با شوق‌ و ذوق کارها را شروع می‌کنیم ولی با سرد شدن آتش اشتیاق و سخت شدن راه، بیخیالی را انتخاب می‌کنیم و به قول قدیمی‌ها عطای هدفمان را به لقایش می‌بخشیم. برای روز مبادا، اصلی‌ترین و شخصی‌ترین انگیزه خود را مکتوب کنید تا در روزهای بی‌انگیزگی پشتیبان شما باشد. از سوی دیگر یک کلاژ از رویای محقق شده خود تهیه کنید و آن را در جایی بگذارید که ببینید. این کار به تلاش شما معنی می‌دهد. این که بدانید برای رسیدن به چه چیزی تلاش می‌کنید و در پایان به چه می‌رسید به شما انگیزه می‌دهد.


اجرای برنامه‌تان را به یک عادت روزانه تبدیل کنید

وقتی صبح بیدار می‌شوید چقدر به شستن صورتتان فکر می‌کنید؟ احتمالا این مساله اصلا جزٰء دغدغه‌های ذهنی شما نیست یا هر روز با خود در مورد شستن یا نشستن صورتتان بحث نمی‌کنید. این کار برای شما عادت شده است و به محض اینکه بیدار شدید، بر حسب عادت برنامه صبحگاهی خود را از سر می‌گیرید. اجرای اقدامات چک لیستتان هم وقتی موفق خواهد بود که جزء عادت‌های روزانه شما باشد و شما در مورد اجرا کردن یا نکردن آن با خود بحث نکنید و فقط کار درست را اجرا کنید.

به پیشنهاد ما فکر کنید و فرصت آغاز ۲۰۱۷ میلادی تا آغاز۱۳۹۶ شمسی را به آزمون و خطا برای رسیدن به یک برنامه کاربردی برای خودتان اختصاص دهید تا نوروز امسال را به جای فکر و خیال با امید و روشن‌بینی شروع کنید. امیدواریم موفق باشید. 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *