درآمدزایی با کار دانشجویی
بازدید 7612
تیم تولید محتوا 526 روز پیش
بدون دیدگاه

کار دانشجویی پیدا کنید و درآمد داشته باشید

حتی در دوران دانشجویی هم می‌توان با کار دانشجویی درآمد داشت و نیازی نیست تا فارغ‌التحصیلی صبر کرد. رمز کار در یافتن شغلی است که برنامه زمانی انعطاف‌پذیری داشته باشد و متعلق به سازمان معتبری باشد تا مطمئن شوید که حقوق شما پایمال نمی‌شود. در این مطلب به مزایای کار دانشجویی،‌ تعادل برقرار کردن بین کار و تحصیل و گزینه‌های کاری آینده‌داری که همین امروز می‌توانید در آن مشغول به کار شوید، می‌پردازیم.

چطور فرصت‌های شغلی مناسب با شرایط کار دانشجویی را پیدا کنیم؟

در سایت جابینجا، گزینه‌های زیادی برای کارآموزی (فرصت شغلی برای یادگیری بدون حقوق یا با حقوق کم) و کار پاره‌وقت وجود دارد. با کلیک بر روی هر کدام از گزینه‌های زیر، می‌توانید فرصت‌های شغلی مرتبط را مشاهده کنید و برای گزینه‌های مناسب رزومه بفرستید. همچین می‌توانید با فعال‌سازی ایمیل اطلاع‌رسانی، حتی از فرصت‌های شغلی که در آینده اضافه می‌شوند نیز آگاه شوید.

برقراری تعادل بین کار دانشجویی و تحصیل دانشگاهی

نترسید که با کار دانشجویی وقت برای تحصیل کم بیاورید و فشار کاری بر کیفیت درس خواندن و نمره‌های شما تاثیر منفی بگذارد. رمز کار در مدیریت زمان است. اولین کاری که باید بکنید، ثبت و بررسی ساعات کاری خود،‌ موعد پروژه‌های کاری و درسی،‌ زمان امتحانات و رویدادهای مهمی است که باید در آن‌ها شرکت کنید. با توجه به اینکه هر روز فقط ۲۴ ساعت وقت دارید، مهارت مدیریت زمان و اولویت‌بندی، اینجا به کار می‌آید. با توجه به برنامه خود باید تصمیم بگیرید که آیا می‌توانید کار بیشتری قبول کنید یا خیر و بین نیازهای تحصیلی و کاری و اجتماعی خود،‌ مهمترین را برگزیده و اول پیش ببرید. با مدیر خود صادق باشید و از قبل زمان رویدادهای مهم تحصیلیتان را به او اطلاع دهید. فصل امتحانات،‌ تاریخ تحویل پروژه و زمان کنفرانس و سایر موارد تحصیلی که برای پیشرفت تحصیلیتان لازم است را دقیقا به مدیر خود اطلاع دهید و توافق کنید که بار کاری در این زمان‌ها به چه صورت باید مدیریت شود. اگر در محیط کاری سالمی مشغول به کار باشید و همه از سخت‌کوشی و تعهد شما اطمینان داشته باشند،‌ حتما با شما همکاری خواهند کرد تا اهداف کاری و تحصیلی را با هم پیش ببرید.

در چه زمینه‌هایی کار دانشجویی بیشتر است؟

ممکن است فکر کنید تنها گزینه دانشجویان استخدام به عنوان باریستا، پیشخدمت رستوران و یا فروشنده پاره‌وقت است، در حالیکه اینطور نیست. زمینه‌های کاری وجود دارد که برای آینده کاری شما مفیدتر هستند و در عین حال به صورت پاره‌وقت هم نیرو می‌گیرند. مهارت برخی از این زمینه‌ها مثل فروش و بازاریابی با شروع کار بدست می‌آید و می‌توانید همزمان با کارکردن، با قدری مطالعه اطلاعات لازم در آن زمینه را به دست آورید. برخی دیگر مانند:

  1. برنامه‌نویسی
  2. طراحی
  3. گرافیک
  4. سئو
  5. عکاسی
  6. تولید محتوی
  7. طراحی وب
  8. حسابداری

نیاز به تجربه و مهارت اولیه دارد که در آن صورت می‌توانید با کارآموزی شروع کنید یا پس از گذراندن یک یا چند دوره کوتاه‌مدت،‌ در این زمینه‌ها مشغول شوید و حتی سرنوشت کاری خود را از حالا رقم بزنید. اگر به زبان خاصی مسلط هستید، ترجمه و تدریس نیز از گزینه‌های پیش روی شما هستند. با توجه به میزان دانش و مهارت خود شروع کنید و با کسب تجربه به مرور کارهای سخت‌تر را به عهده بگیرید.

کار دانشجویی

چه نوع سازمانی را باید برای کار دانشجویی انتخاب کرد؟

در انتخاب کار دانشجویی به دنبال سازمانی باشید که در ساعات کاری خود انعطاف داشته باشد تا بتوانید برنامه کاری و کلاسی خود را با هم پیش ببرید. از اول با کارفرما در مورد میزان ساعاتی که می‌توانید به کار اختصاص دهید، صادق باشید تا به مشکل برنخورید. بهترین سازمان‌ها برای کار دانشجویی،‌ شرکت‌هایی هستند که برای آموزش نیرو‌های خود زمان می‌گذارند و استعداد کارمندان خود را شکوفا می‌کنند. دقت کنید که مدیر مستقیم شما درک درستی از شرایط شما داشته باشد و شما نیز به خوبی به فشار کاری و اولویت‌های کار مورد نظر واقف باشید. سازمانی را انتخاب کنید که در پرداخت حقوق و مزایای کارمندان خود خوش‌قول باشد و دقت کنید به دام کسانی نیفتید که قصد بهره‌جویی از شرایط شما را دارند. در مورد شرایط بیمه تامین اجتماعی سوال کنید. مسلما سازمانی که بیمه تامین اجتماعی ارائه می‌کند،‌ گزینه مناسب‌تری است.

۷ مزیت کار دانشجویی

  • استقلال مالی:

    اولین مزیت کار دانشجویی داشتن درآمد است. کمی پول بیشتر می‌تواند کمک کند تا هزینه های تحصیل را راحت‌تر پرداخت کرده و حتی کمی تفریح و سرگمی را هم به برنامه خود اضافه کنید.
  • یادگیری مهارت مدیریت پول:

    کسی که خرج خود را در می‌آورد با دقت بیشتری پول خرج می‌کند. نحوه خرج کردن درآمد حاصل از کار دانشجویی به شما کمک می‌کند تا مدیریت دخل و خرج و بودجه‌بندی را تمرین کنید و زودتر به رشد مالی برسید.

  • مدیریت زمان:

    وقتی به کار دانشجویی مشغول شوید،  بیش از هر وقت دیگر به مهارت مدیریت زمان نیاز دارید تا هم برای تحصیل وقت بگذارید،‌ هم به کارتان برسید و هم زمانی را برای خودتان، خانواده و دوستان صرف کنید. اولویت‌بندی مهارتی است که تا آخر عمر به کارتان می‌آید و به موهبت کار دانشجویی می‌توانید بهتر آن را در خود پرورش دهید. همچنین باید سازمان‌دهی را در خود تقویت کنید و یاد بگیرید بهتر برنامه‌ریزی کنید. تمام این مهارت‌ها در آینده شما تاثیر بسزایی خواهند داشت.

  • هدفمندی و سرزندگی:

    هدف داشتن همواره باعث افزایش انگیزه و سرزندگی می‌شود. هنگامیکه از صبح تا شب برنامه مشخصی داشته باشید و برای رسیدن به هدفتان تلاش کنید، وقتی برای بی‌حوصله شدن و افکار مزاحم پیدا نمی‌کنید.
  • ساختن آینده:

    کار دانشجویی یکی از بهترین راه‌های ورود به بازار کار و یکی از بهترین وسیله‌ها، برای یافتن شاخه‌ای است که در آن بیشترین درخشش را آینده داشته باشید. تجربه‌ای که در این دوره به دست می‌آورید به شما کمک می‌کند تا در مصاحبه‌های پس از فارغ‌التحصیلی موفق‌تر از فارغ‌التحصیلان بی‌تجربه باشید و سریعتر کار پیدا کنید.
  • گسترش ارتباطات کاری:

    کار دانشجویی همچنین فرصت خوبی برای گسترش شبکه حرفه‌ای شماست. وقتی ارتباطات کاری بیشتر داشته باشید، فرصت‌های شغلی بیشتری به شما پیشنهاد می‌شود و امکان کار با سازمان‌های بهتری را پیدا خواهید کرد. می‌توانید با استفاده از ارتباطاتتان به شاخه‌های جدیدی وارد شوید و کلا پس از فارغ‌التحصیلی امکانات و گزینه‌های بهتری داشته باشید.

  • کسب مهارت‌های محبوب بازار کار:

    کار دانشجویی به شما فرصت می‌دهد تا با مهارت‌های مورد نیاز بازار کار آشنا شوید. یکی از مشکلات کارفرمایان این است که افراد بی‌تجربه فهم خوبی از بازار ندارند. کار دانشجویی به شما امکان می‌دهد تا با ساز و کار بازار آشنا شوید. کار گروهی را تجربه کنید و مهارت‌های ارتباطی با ارزشی از کار با افراد مختلف کسب کنید،‌ مهارتی که تا پایان عمر به شما کمک خواهد کرد. همچنین تجربه حل مساله و مدیریت مشکلات را نیز فرا می‌گیرید و می‌توانید در مصاحبه‌های آینده پس از فارغ‌التحصیلی، از این تجربه‌ها برای نشان دادن مهارت خود در عمل مثال بزنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *