پروفایل لینکدین حرفه‌ای (2)
بازدید 1892
تیم تولید محتوا 525 روز پیش
بدون دیدگاه

پروفایل لینکدین حرفه‌ای بسازید – قسمت دوم

همانطور که در مقاله پیشین در این رابطه توضیح دادیم، داشتن پروفایل لینکدین حرفه‌ای می‌تواند کلید پیشرفت و موفقیت کاری شما در آینده باشد، به خصوص اگر به دنبال شغل جدیدی برای خودتان باشید. احتمالا همیشه افرادی که در رویدادهای مختلف ملاقات می‌کنید به لیست دوستان خود اضافه می‌کنید و درخواست‌هایی دارید را پاسخ می‌دهید. اما معمولا به موارد دیگر فقط زمانی که لازم باشد می‌پردازید.

به نظر شما داشتن یک پروفایل لینکدین حرفه‌ای در پیدا کردن شغل آینده کارجویان تاثیرگذار است؟

البته که ما با این نگرش موافق نیستیم که فقط در زمان نیاز به پروفایل لینکدین خود بپردازید. چرا که کارفرمای رویایی شما هیچ گاه ناگهان شما را در لینکدین پیدا نمی‌کند و به شما شغل رویاهایتان را پیشنهاد نمی‌دهد. به هر حال زمان‌هایی هست که باید پروفایل لینکدین خود را به طور کامل بازبینی کنید، و نکات این مقاله برای چنین موقعیت‌هایی به شما کمک خواهد کرد.

در این مقاله تمام نکاتی که لازم است برای داشتن یک پروفایل لینکدین حرفه‌ای بدانید، جمع‌آوری کرده‌ایم. مثلا شیوه صحیح نشان دادن دستاوردها، پروژه‌ها و مهارت‌ها و نوشتن یک خلاصه خوب و غیره. برای آموختن شیوه‌های حرفه‌ای برای داشتن پروفایلی درخشان و دیده شدن توسط کارفرماهای خوب، این مقاله را حتما بخوانید.

۱۱. از زبان اول شخص استفاده کنید

هنگام نوشتن رزومه نباید از زبان اول شخص استفاده کرد. اما این کار در لینکدین اشکالی ندارد. مثلا جمله «من یک مدیر توسعه‌ی پراشتیاق هستم که سرمایه‌ی ۴۰۰ هزار دلاری برای اهداف خیریه در سال گذشته جمع‌آوری کردم.» به جای «جکی استیونز یک مدیر توسعه‌ی پراشتیاق است که…»

۱۲. شخصی صحبت کنید

پروفایل لینکدین شما، رزومه‌ی شما نیست! پروفایل خود را طوری بنویسید که انگار در حال مکالمه با فردی هستید. شخصیت خود را دخیل کنید. اجازه دهید مخاطبین از ارزش‌ها و انگیزه‌های شما باخبر شوند. در بخش «معرفی خلاصه» فعالیت‌های خارج از سازمان خود را توضیح دهید. بهتر است که مخاطب پروفایل شما، شناخت خوبی از شما پیدا کند.

۱۳. دست‌آوردهای خود را نشان دهید

مسئولین استخدام ساعت‌ها صرف جستجو در لینکدین برای پیدا کردن بهترین افراد می‌کنند؛ و وقتی آنها را می‌یابند، با آنها ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین با معرفی دست‌آوردهایتان در بخش معرفی خلاصه و تجربیات حرفه‌ای، لطف بزرگی به خود می‌کنید! در مورد کارهایی که انجام داده‌اید، موفقیت‌هایتان، ترفیع رتبه، و… صحبت کنید.

۱۴. حتی اگر شاغل نیستید، بخش «شغل کنونی» را خالی نگذارید

اگر فقط تجربیات کاری گذشته‌تان را ثبت کرده‌اید، و در بخش شغل کنونی، چیزی وارد نکرده‌اید، احتمالا در خیلی از جستجوها دیده نمی‌شوید. چرا؟ چون خیلی از مسئولین استخدام در جستجوهایشان، از عناوین مختلف برای بخش «شغل کنونی» استفاده می‌کنند، و اگر این کار را نکنند، با لیست بی‌پایانی از افراد مواجه می‌شوند که شاید حتی ۲۰ سال پیش آن عنوان شغلی را داشته‌اند. پس خیلی ساده حتی اگر جایی شاغل نیستید، بخش شغل کنونی را با یک عنوان ساختگی مثل «تحلیل‌گر مالی (در جستجوی فرصت شغلی جدید)» پر کنید و در بخش شرکت، عبارتی شبیه «فرصت جدید» یا “New Opportunities” را وارد کنید.

۱۵. به معرفی خلاصه‌ی خود، محتوای چندرسانه‌ای اضافه کنید

یک تصویر برابر است با هزاران کلمه، مخصوصا وقتی در مورد تخصص‌تان باشد! لینکدین به شما اجازه می‌دهد تا در بخش معرفی خلاصه‌ی پروفایل‌تان، محتوای تصویری، ویدئویی، اسلایدشو و… اضافه کنید. پس به جای اینکه فقط در مورد کارتان صحبت کنید، از آن مثال بزنید، یا کارتان را در عمل نشان دهید.

۱۶. به تجربیات کاری‌تان هم محتوای چندرسانه‌ای اضافه کنید

پروفایل لینکدین حرفه‌ای

شما می‌توانید مورد قبلی را برای بخش تجربیات کاری نیز انجام دهید. پس وبسایت شرکت‌تان، نمونه‌کارها، مقالات منتشرشده و… را به تاریخچه‌ی کاری خود اضافه کنید.

۱۷. پروژه‌ها، فعالیت‌های داوطلبانه، و زبان‌هایی که می‌دانید را به پروفایلتان اضافه کنید

به چه زبان‌هایی مسلط هستید؟ یک مدرک مدیریت پروژه دارید؟ فعالیت‌های غیرانتفاعی داوطلبانه داشته‌اید؟ با اضافه کردن این موارد به پروفایل خود، ویژگی‌ها و تخصص‌های خاص خود را به نمایش می‌گذارید و از بقیه متمایز می‌شوید.

۱۸. هر ماه یک درخواست توصیه‌نامه کاری (Recommendation) بدهید

وقتی یکی به شما می‌گوید «کارت در این پروژه عالی بود!»، از او بخواهید تا یک توصیه‌نامه (Recommendation) برایتان در لینکدین بنویسد. اشکالی ندارد به آن فرد بگویید دوست دارید چه چیزی برای‌تان بنویسد، یا تمرکزش بر چه چیزی باشد. توصیه‌نامه‌های کلی مثل «کارش در این بخش عالی بود.» خیلی جذاب نیستند. ولی توصیه‌نامه‌های دقیقی مثل «با برنامه‌ریزی‌هایش ۵٪ به ذخایر مالی پروژه کمک کرد» بسیار تاثیرگذار خواهند بود و پروفایل لینکدین شما را به یک پروفایل لینکدین حرفه‌ای تبدیل می‌کند.

۱۹. خیلی با سیاست درخواست توصیه‌نامه (Recommendation) بدهید

متخصص لینکدین، نیکول ویلیامز، می‌گوید: «برای توصیه‌نامه‌هایتان یک برنامه‌ی استراتژیک بنویسید.»

از افراد مختلف درخواست کنید، و از آنها بخواهید تخصص‌ها و یا تجربیات مد نظرتان را در توصیه‌نامه‌هایشان برجسته کنند.

۲۰. اشکالی ندارد اگر یک توصیه‌نامه را حذف کنید

آیا تا به حال توصیه‌نامه‌ای دریافت کرده‌اید که قبلا درخواستی برای آن نکرده باشید یا دوست ندارید آن را در پروفایل لینکدین‌تان نمایش دهید؟ اگر توصیه‌نامه‌ای دریافت کردید که نوشتار ضعیفی دارد، و نمی‌خواهید از نویسنده‌ی آن بخواهید که آن را ویرایش کند، مشکلی نیست. خیلی راحت می‌توانید آن را در پروفایل‌تان مخفی کنید. این کار به راحتی در بخش Edit Profile امکان‌پذیر است.

۲۱. تاییدیه‌های تخصصی‌تان (Endorsements) را مدیریت کنید

تاییدیه‌های تخصصی یک راه عالی برای نشان دادن تخصص‌هایتان است. راه صحیح استفاده از این بخش، به‌روز نگه داشتن مهارت‌هاست. وقتی شما در مسیر شغلی خود حرکت می‌کنید و مسئولیت‌های جدیدی می‌پذیرید، تخصص‌های جدیدی نیز پیدا می‌کنید، که آنها را به پروفایل خود اضافه می‌کنید و تخصص‌های قدیمی را از آن حذف می‌کنید، و فقط آنهایی را نگه می‌دارید که می‌خواهید با آنها شناخته شوید. در این حالت، وقتی مخاطبین پروفایلتان به آن سر می‌زند، فقط مرتبط‌ترین مهارت‌ها را می‌بینند.

۲۲. وضعیت (Status) پروفایلتان را به‌روزرسانی کنید

درست مثل فیسبوک، می‌توانید در لینکدین هر چند بار که می‌خواهید Status خود را آپدیت کنید. Status پروفایل خود را هفته‌ای یک بار به صورت حرفه‌ای آپدیت کنید. تمام دوستان و همکاران شما آپدیت‌های شما را می‌بینند، هم در لینکدین، و هم در ایمیل‌هایی که از طرف لینکدین به صورت هفتگی دریافت می‌کنند.

۲۳. مقاله بنویسید

یکی از قابلیت‌های لینکدین، امکان انتشار تجربیات و ایده‌ها در قالب مقالات است. می‌توانید نظرات خود را در حوزه‌ی کاری خود منتشر کنید، در مورد پیشرفت‌های صنعت صحبت کنید، یا استعداد خود را به عنوان یک نویسنده به نمایش بگذارید. این یک راه خوب برای دیده شدن است.

۲۴. می‌توانید وبلاگ خود را معرفی کنید

اگر وبلاگ دارید، می‌توانید مطالب آن را به صورت منظم از طریق RSS Feed در لینکدین به اشتراک بگذارید. ابزارهای متفاوتی برای انتشار اتوماتیک پست‌های وبلاگتان در لینکدین وجود دارد، مثل Buffer.

۲۵. در گروه‌ها (Groups) فعال باشید

گروه‌های لینکدین منبع خوبی برای پیشرفت در جستجوی شغلی شما خواهد بود. با عضویت در گروه‌های مرتبط با کارتان نشان می‌دهید که در حوزه‌ی کاری‌تان فعال هستید، ولی از آن مهم‌تر بلافاصله با افراد مرتبط ارتباط برقرار می‌کنید و در بحث‌ها شرکت می‌کنید؛ مثل یک رویداد شبکه‌سازی آنلاین.

۲۶. حداقل ۲۰۰ ارتباط (Connection) داشته باشید

اگر در لینکدین کمتر از این تعداد ارتباط داشته باشید، به مخاطبین‌تان این سه حس را القا می‌کنید: ۱- فردی گوشه‌گیر هستید که کسی را نمی‌شناسد. ۲- نسبت به ارتباط با مردم بدبین هستید. ۳- تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی برای شما ترسناک هستند!

البته ما پیشنهاد نمی‌کنیم تا مثل افراد عجیبی که بی‌نهایت ارتباط دارند رفتار کنید، ولی واقعا نیاز دارید که برای شروع حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ ارتباط بسازید تا یک لینکدین حرفه‌ای داشته باشید.

رزومه ساز

۲۷. افرادی که نمی‌شناسید را به لیست ارتباطات خود اضافه نکنید

اگر تعداد زیادی از افراد، درخواست ارتباط شما را رد کنند، لینکدین ممکن است حساب شما را برای همیشه ببندد. برای داشتن یک پروفایل خوب و لینکدین حرفه‌ای تلاش کنید درخواست‌های مناسب ارسال کنید تا رد نشوند.

۲۸. از آن ور بام نیوفتید!

لینکدین امکانات زیادی دارد و می‌تواند در مسیر شغلی‌ به شما کمک بسیاری کند. درست است که جزییات جذاب هستند و پروفایل شما را بهبود می‌بخشند، ولی همیشه باید حد میانه‌ای را در نظر گرفت. یک قدم به عقب بردارید، و از بیرون به پروفایل خود نگاه کنید: پروفایل شما جذاب است یا خسته‌کننده؟

۲۹. جستجوی شغلی‌تان را مخفی نگه دارید

خیلی از مردم نمی‌دانند لینکدین تنظیمات حریم شخصی دارد. وقتی که جایی استخدام هستید، ولی در عین حال می‌خواهید دنبال شغل جدیدی بگردید، می‌توانید این کار را مخفیانه انجام دهید. یکی از نشانه‌های اینکه شما قصد دارید یک شرکت را ترک کنید این است که به پروفایل خود می‌رسید، با مسئولین استخدام جدید ارتباط برقرار می‌کنید، یا با افراد جدیدی ارتباط برقرار می‌کنید. می‌توانید تنظیمات حریم شخصی را طوری انجام دهید که رئیس‌تان از این فعالیت‌هایتان باخبر نشود.

۳۰. مطمئن شوید قابل پیدا شدن هستید

فراموش نکنید که آدرس ایمیل خود (یا وبلاگ، توییتر، و…) را به بخش «ارتباط» پروفایل خود اضافه کنید. بسیاری از افراد این بخش مهم از پروفایل خود را خالی رها می‌کنند!

۳۱. با انگیزه و هیجان‌زده باشید

در انتها، افرادی که در مورد کارشان هیجان‌زده هستند، بهترین افراد برای استخدام کردن هستند، پس مطمئن شوید که پروفایل لینکدین شما، اشتیاق شما در کارتان را منعکس می‌کند. در گروه‌های مرتبط عضو شوید و فعالیت کنید. از آپدیت کردن Status خود با فعالیت‌هایتان در حوزه‌ کاری‌تان استفاده کنید. مقالات و اخبار جالب به اشتراک بگذارید. با رهبران صنعت خود ارتباط برقرار کنید. توجه‌ها را به خود جلب کنید.

مطالعه موارد ۱-۱۰ از همین مقاله

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *