مشاهده فرصت‌های شغلیآگهی‌های استخدام شرکت‌های معتبر ایرانی در Jobinja

خلاقیت تنوع لازم داره!

کار و باری موفقه که بتونه خلاقیت داشته باشه و تو خلاقیت تنوع لازمه. تفاوت داشتن آدمو خاص میکنه و اینه که باعث موفقیت برندها و مشاغل مختلف میشه.

چه کسی تفاوت رو ایجاد میکنه؟ کجا میتونیم پیداش کنیم؟

تازگیا مستند فوق‌العاده‌ی مارلون براندو رو دیدم. کامل زندگی شخصیشو حتی نوارای ضبط شده‌ی خودشم بررسی میکنن. چیزی که از زندگی براندو خیلی واضحه اینه که از اولم دنبال متفاوت بودن و خلاقیت بوده. اون میگه: هیچوقت نذار طرف مقابلت دستتو بخونه، همه رو شگفت زده کن، همه رو میخکوب کن، یه راهی واسه کارت پیدا کن که تا حالا کسی سراغش نرفته باشه.

با اینکه مارلون براندو همیشه تو فیلما مثل یه اسطوره‌ی قدرت و اعتماد به نفس ظاهر میشد، بچگی خوبی نداشت. خیلی گوشه گیر و خجالتی و حساس بود. اونو به مدرسه‌ی نظامی فرستادن و اونجام احساس تنهاییشو ترسش خیلی بیشتر شد. در کل دوران بچگی خوبی نداشت.

نمیشه دقیق گفت، ولی به نظر میرسه که حس مارلون واسه متفاوت بودن به خاطر همون دوران خاص بچگیشه. مارلون آدم خاصی بود، تو خیابون به صورت آدما خیلی دقت میکرد و بعدش راجعبشون فک میکرد، میگفت مردم همیشه یه چیزایی رو پنهان میکنن. آدم متفکر و خلاقی بود که از هیچی به سادگی نمیگذشت.

حالا از براندو چی یاد گرفتیم؟

مارلون دنبال یادگیری بود، همه چیزو خوب بررسی میکرد، آدم برون‌گرایی بود که به اطرافش خوب نگاه میکرد. اینجور آدما خیلی متفاوتن و دوستم دارن که تفاوت ایجاد کنن، تفاوت داشتن متفاوت بودنو میطلبه!

کار خلاقانه دنبال آدمای برون‌گراس، آدمایی که خاصن، فکرای ویژه دارن ومعمولی نیستن. چیزایی رو ستایش میکنن که آدمای معمولی نمیتونن! باید خیلی خاص و متفاوت باشی تا کار خلاقانه‌ای انجام بدی.

صنایع خلاق باید بتونن تو همه‌ چی متنوع باشن: از زمینه‌ی اجتماعی گرفته تا ملیت و تحصیلات و نحوه‌ی تفکر و برداشت آدما. این گوناگونی و تنوع نباید فقط یه وظیفه ی اجتماعی واسه کار خلاق باشه، بلکه باید یه جور استراتژی ضروری باشه.

به عنوان مثال میشه به یه موسسه‌ی تبلیغاتی اشاره کرد که جدیدنا مفهوم تنوع رو ایجاد کرده. اطلاعاتش نشون میده که ۱۳% از کارمنداش و ۸% از مدیراش از سیاها و اقلیتای ملیتی هستن. همچنین خانوما هم ۲۷% مشاغل اجرایی و به عهده گرفتن.

نیاید همیشه دنبال سکون بود. کارفرماها نباید واسه استخدام همیشه یه الگوی ثابت داشته باشن، شرکتا نباید همیشه یه جور عمل کنن و مدیرا نباید یه فکر تکراریو دنبال کنن. باید دنبال تنوع بود، باید دنیا رو متحول کرد.

حالا باید چیکار کرد؟

صنایع خلاق باید برنامه و هدف داشته باشن. باید توی مدرسه‌ها ازش حرف بزنن و بچه‌ها دوره‌هاشو ببینن، دوره‌های کارآموزیش باید راهی باشه برای رسیدن به خلاقیت و تنوع. کارفرماها باید فراتر از مدرک دانشگاهی رو ببینن. تنوع و خلاقیت باید اصول اولیه‌ی مدیریت باشن.

در کل باید دید استخدام کننده‌ها عوض بشه و یه روش جدیدو جایگزین کنن . باید این اعتقاد به وجود بیاد که کارای مختلف آدمای متفاوتو میطلبه. برای اینکه بتونی موفق باشی نباید از تنوع بترسی!

برگرفته شده از theguardian

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *